زنگنه از ارجاع طرح نگه‌داشت و ازدیاد برداشت از میادین نفتی ایران به شرکت‌های ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه آغاز به کار بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز ، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: سال گذشته برای نگه‌داشت‌های زیاد برداشت از میادین نفتی که ارزشی به میزان 6 میلیارد دلار دارد، طرحی را در نظر گرفتیم که همین روزها در شورای عالی اقتصاد به تصویب خواهد رسید.

وی افزود: این طرح در قالب 34 بسته قراردادی شامل حفاری، لوله‌گذاری، اصلاح واحدهای تولید و بهره‌برداری و غیره است که به طور تمام و کمال برای اجرا به شرکت‌های ایرانی ارجاع داده خواهد شد.

زنگنه گفت: از اواخر سال گذشته اجرای طرح نگهداشت و ازدیاد برداشت از میادین نفتی شروع شده‌ و تا چند ماه آینده بخشی از کار به شرکت‌های برنده شده در مناقصه ارائه‌ داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تأمین کالا و خدمات کالا پیش پرداختی ارائه خواهد شد، افزود: با تحقق این امر بیش از 50 هزار شغل مستقیم در میادین نفت‌خیز ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه طرح 10 قلم کالا از دیگر اقدامات وزارت نفت برای ارجاع تقاضای کار به شرکت‌های ایرانی است، افزود: در اواسط سال گذشته بعد از برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت قراردادی به مبلغ 556 میلیون یورو برای ساخت و انتقال تکنولوژی‌ لوله‌های CRA با شرکت‌ اسپانیایی و مشارکت یک شرکت ایرانی منعقد کردیم.

زنگنه تصریح کرد: اکنون صاحب تکنولوژی‌ کامل برای ساخت و تولید لوله‌های CRA که برای چاه‌های گازی و نفتی ترش‌ مورد نیاز است، خواهیم شد. همچنین تا پایان سال 95، برای 55 فقره قرارداد با سازندگان‌ داخلی در زمینه تجهیزات سرچاهی‌، پمپ‌های سرچاهی و درون چاهی، مته‌های حفاری، لوله‌های حفاری و ابزارهای اندازه‌گیری امضاء کرده‌ایم.

وی با اشاره به افزودن زمینه‌ جدید قراردادی در مناقصات گفت: لیست بلندبالایی از کالاها تهیه کرده‌ایم تا شرکت‌های برنده شده در مناقصه‌ تنها از این لیست کالاهایشان‌ را تأمین کنند، البته اگر جاهایی انحصار‌ وجود داشته است، سعی کرده‌ایم قیمت‌ها را بگیریم‌.

زنگنه تصریح کرد: شرکت‌های خارجی نیز اگر به دنبال سهمی هستند، باید با سازندگان ایرانی معتبر ایرانی مشارکت کنند تا کارها با نظارت و لا‌یسنس‌ آنها انجام بگیرد.

وی با اشاره به انعقاد چندین قرارداد با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی، در بخش پایین‌دستی‌ افزود: از آنجایی که امسال از سوی مقام معظم رهبری سال حمایت از کالای ایرانی قرار گرفته است، باید اذعان کرد که صنعت نفت به حق می‌تواند پیشران‌ اقتصاد ایران باشد‌، البته اگر همه کمک کنند‌.

زنگنه ادامه داد: صنعت نفت‌ نه فقط از این نظر‌ پیشران اقتصاد باشد‌ که منابع و درآمدهای حاصل از نفت به بودجه و اقتصاد تزریق‌ شود، بلکه از نظر ایجاد شغل‌، نوسازی‌، بازسازی‌ و حرکت‌ در زمینه توسعه خود نیز می‌تواند ثمربخش باشد.

وی تصریح کرد: برای فعال کردن صنایع و پیمانکاران ایرانی چه در بخش بالادستی و چه در بخش پایین‌دستی نفت و پتروشیمی باید تقاضا ایجاد کرد ، البته پیش‌نیاز ایجاد تقاضا باید منابع مطمئن و قابل اتکا باشد وگرنه ایجاد طرح‌‌هایی که منابع لازم برای اجرای آنها پیش‌بینی نشده موجب ورشکستگی پیمانکار، سازنده و کارفرما‌ خواهد شد.

گازرسانی‌ روستایی‌، یک نمونه خوب برای ایجاد تقاضا است

زنگنه با بیان اینکه کار گازرسانی‌ روستایی یک نمونه خوب برای ایجاد تقاضا بود، افزود: این طرح بسیار موفق در 4 سال عملکرد خود باعث شده است که بیش از 11 هزار و 500 روستا‌ با 1.4 میلیون خانوار و 108 شهر با بیش از 3 میلیون خانوار تحت پوشش گازرسانی قرار بگیرند.

وی افزود: اکنون جمعیت شهری ما بجز سیستان و بلوچستان و هرمزگان‌ دارای پوشش گازرسانی‌ 99 درصدی هستند، البته 82 درصد جمعیت روستایی نیز تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته‌اند.

زنگنه گفت: برای کار گازرسانی نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است و یک ریال از آن ، از ناحیه منابع دولتی تأمین نشده است؛ این موضوع از طریق صرفه‌جویی محقق شده است.

وی با بیان اینکه کار گازرسانی‌ از طریق اجرای کار به نیروی ایرانی‌ صورت گرفته است، افزود: تمامی تجهیزات مورد نیاز این مهم از طریق کالای ایرانی صورت گرفته و پیمانکاران آن نیز ایرانی بوده‌اند حتی در اثر این اقدام، حداقل 10 میلیون تقاضا برای بخاری گازی در بازار ایجاد کرده‌ایم.

توسعه صنعت نفت، نیازمند اعتبار 200 میلیارد دلار‌ی

زنگنه گفت: طبق پیش‌بینی مجلس و دولت برای توسعه صنعت نفت، نیازمند 200 میلیارد دلار‌ سرمایه‌گذاری هستیم که بخشی از این کار باید‌ از طریق منابع خارجی‌ تأمین شود‌، کار ارجاع به خارجی‌ها به این علت در دستور کار قرار گرفته‌ است که ما علاوه بر منابع نیازمند تکنولوژی‌ نیز هستیم‌.

 هفتاد درصد قراردادهای IPC توسط شرکت‌های ایرانی اجرا می‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه قراردادهای نفتی IPC برای حمایت از ایرانیان صورت گرفته است و در هر قرارداد، یک شریک خارجی یک شریک ایرانی داشته باشد ، افزود: در 3 قرارداد IPC منعقد شده به ترتیب برای فاز 11 پارس جنوبی، میدان نفتی پایدار غرب و آبان و میدان نفتی سپهر و جفیر بیش از هفتاد درصد کار به لحاظ ارزشی به شرکت‌های ایرانی اجرا داده شده است.

زنگنه تأکید کرد: امسال برای اینکه بخش حوزه صنعت نفت کشور فعال باشد، ایفای نقش صندوق توسعه ملی الزامی است.

 افزایش تزریق اتان به پتروشیمی‌ها

زنگنه با بیان اینکه امسال به منظور توسعه پتروشیمی تأمین خوراک آنها صورت گرفت است، افزود: سال 96 اتان بیشتری به پتروشیمی‌ها تزریق کردیم که امسال نیز میزان آن افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: مصرف خوراک پتروشیمی‌ها در سال 95، 5/5 میلیون تن بوده که در سال 96 با رشد 13 درصدی به 2/6 میلیون تن رسیده است.

خودکفایی بنزین فقط با ساخت پالایشگاه ایجاد نمی‌شود

زنگنه با اشاره به متوسط تولید بنزین در سه ماهه نخست سال 96 که 62 میلیون لیتر در روز بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سه ماهه اول امسال متوسط تولید بنزین به بیش از 77 میلیون لیتر و در سه ماهه پایانی سال به 96 میلیون لیتر در روز برسد.

وی تأکید کرد: خودکفایی بنزین فقط با ساخت پالایشگاه‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه بخشی از آن در کارخانه‌های خودروسازی و بخشی به قیمت بنزین بستگی دارد.

 ایران خواهان قیمت بالای نفت نیست/ نمی‌توان از بازار ایران چشم‌پوشی کرد

زنگنه با تأکید بر اینکه ایران خواهان قیمت بالای نفت نیست، گفت: قیمت نفت باید به نحوی باشد که بازار به طور مرتب دست‌خوش نوسان قرار نگیرد، چرا که این نوسان ضمن بی‌ثباتی بازار سرمایه‌گذاری را مختل می‌کند.

وی با اشاره به نقش فعال 110 ساله ایران در بازار جهانی انرژی گفت: ایران همواره از غیرسیاسی بودن بازار جهانی انرژی صیانت کرده است، چرا که سیاسی بودن این بازار و اعمال محدودیت در آن به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نخواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه ایران کشوری نیست که کسی بتواند در بازار انرژی از آن چشم‌پوشی کند، گفت: اگرچه ممکن است، بتوانند توسعه ایران را به تأخیر بیاندازند اما ما در همه زمینه‌ها برنامه‌های خودمان را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: ایران خواستار هیچ محدودیتی نیست و در تعامل خود با کشورهای مختلف به تکنولوژی علاقه‌مند است.

وزیر نفت در پایان گفت: بخش دریایی ششِ فاز پارس جنوبی تا آخر امسال به طور کامل تکمیل می‌شود، همچنین بخش خشکی ۴ این فاز نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار